„Tudnál ajánlani egy jó fogorvost?” Ha ezt a kérdést hallja, valószínűleg átgondolja, hogy elégedett-e azzal a fogorvossal, akihez épp jár/járt, vagy akiről jókat hallott barátoktól, családtagoktól. De valójában honnan tudjuk, hogy az illető fogorvos valóban „jó”-e?
Milyen a jó fogorvos a páciensek szerint?
Páciensként a legtöbbször akkor fordulunk fogorvoshoz, ha valamilyen problémát -legyen az esztétikai, orvosi vagy funkcionális- szeretnénk megoldani. Ha a fogorvos eléri azt, hogy Önnek tetszen, ami eddig nem tetszett, hogy kényelmes legyen az, ami eddig zavaró volt, hogy megszűnjön a fájdalma, hogy működjön a fogpótlása, akkor valószínűleg elégedett lesz a szolgáltatással, és azt mondja majd: ez egy jó fogorvos. Teljesen függetlenül attól, hogy a szakmai sztenderdek szerint korszerű megoldásokat alkalmazott-e, hogy milyen technikával csiszolt, milyen berendezéseket használt.
Milyen a jó fogorvos szakmai szempontból?
Elárulunk egy titkot. Azt, hogy egy fogorvos jó-e, azt gyakran még mi magunk, fogorvosok sem tudjuk teljesen egyértelműen megmondani. Vannak persze objektív tényezők, ami alapján állást foglalhatunk, például azt természetesen látjuk, hogy precízen illeszkednek-e az általa frissen készített koronák, vagy hogy pontos, úgymond „falálló”-e a gyökértömés, ami a keze alól került ki. De ez csupán egy-egy eset, és igen ritkán látjuk egy adott orvos minden egyes munkáját – vagy legalább elegendőt ahhoz, hogy véleményt formálhassunk.
Rengeteg szakmai kérdésben valójában A és B megoldás egyformán lehet helyes. De ezek pusztán szakmai szempontok. A megfelelő együttállás akkor jön létre, ha a megfelelő szakmai megoldások közül azt tudjuk kiválasztani, amelyik a páciensünk számára a legmegfelelőbb, figyelembe véve rengeteg szempontot. Ezek a szempontok pedig már nem csak szakmaiak – az életkörülmények, az egyéni preferenciák, célok összessége határozza meg.
A jó fogorvos ezeket a tényezőket is felméri, mielőtt egy szakmai döntést meghoz. Ha az Ön fogorvosoánál mindezt megtalálja, már valószínűleg azt mondja a barátainak: az én fogorvosom a legjobb!
A jó fogorvos a drága fogorvos?
Gyakran önkéntelenül is azt gondoljuk, hogy ami drágább, az szükségszerűen jobb minőségű is, mint az olcsóbb alternatívák, ez azonban nem feltétlenül igaz. Azt, hogy mennyibe kerül egy fogászati kezelés, rengeteg dolog befolyásolja. Hol van a rendelő, saját tulajdonban van-e vagy bérleményként működik, milyen áron dolgozik a fogtechnika, milyen eszközökkel és anyagokkal dolgozik az adott fogorvos, mennyit fizet a rendelő az ott dolgozóknak, milyen garancia vonatkozik a kezelésekre, hogyan alakulnak a világgazdasági folyamatok – hogy csak néhányat említsünk.
A magánfogászatokról az a közkeletű elképzelés, hogy nagyon drága minden szolgáltatás, és természetesen ennek nagy része profit a rendelő zsebében. A valóságban azonban a fogorvoslásban sem dolgozunk magasabb nyereséggel, mint bármely másik üzletágban – legyen szó kereskedelemről vagy szolgáltatásokról. A fogászatban minden anyag, minden eszköz beszerzése rendkívül költséges, különösen akkor, ha egy rendelő elkötelezett a minőségi, prémium anyagok irányába, nem beszélve a szervízről, a bérleti- vagy fogtechnikai díjakról, és a listát még nagyon sokáig lehetne folytatni.
Az azonban könnyen belátható, hogy az emberséges, empatikus hozzáállás, a lelkiismeretesség és tisztességesség nem beárazható tényezők. Márpedig a jó fogorvos ezektől, és a szakmai felkészültségétől lesz igazán jó. Egy szerény körülmények között működő, államilag finanszírozott rendelőben is kaphat olyan ellátást a páciens, amelyre évek elteltével is kellemes emlékként tekint vissza. Ugyanígy a legdrágább, legfényűzőbb magánrendelőben is előfordulhatnak kellemetlen élmények.
A jó fogorvos az, akit sokan ajánlanak
Teljesen racionális megközelítés az, hogy mielőtt ellátogatunk egy adott fogorvosi rendelőbe, először megnézzük, milyen értékeléseket írtak a különféle internetes felületeken a korábbi pácienseik. A XXI. században ez egy teljesen normális „vásárlói” attitűd. Arról a korábbiakban már írtunk, hogy a páciensek nem feltétlenül tudják eldönteni azt, hogy szakmailag milyen minőségű munkát végzett az adott fogorvos, azt azonban tudják, hogy elégedettek-e a végeredménnyel, megszűnt-e a fájdalmuk, szépnek találják-e az elkészült fogpótlást stb.
Emellett egy jó visszajelzést tudnak adni a rendelő és a fogorvos(ok) által tanúsított hozzáállásról, ami a kérdéseik meghallgatását, igényeik megismerését, megértését és figyelembe vételét illeti.
A fogászatban az úgynevezett „szájhagyomány-marketing” a lehető legerősebb eszköz, akár internetes ajánlásokról, akár az ismerősök, barátok általi ajánlásokról beszélünk. És bár minden páciens számára más és más a fontos, az emberközpontú megközelítés mindenkinek jól esik, így a személyes, vagy internetes ajánlásokra hallgatni általában jó stratégia.
Hol rendel a legjobb fogorvos?
A legjobb fogorvos ott rendel, ahol a páciens komfortosan érzi magát -a körülményekhez képest- a fogorvosi székben. Ahol úgy érzi, meghallgatják az igényeit, partnerként kezelik, és figyelembe veszik, ha fél, ha nyűgös vagy, ha több kérdése van az átlagosnál. Ahol nem siettetik a döntéseit és nem nézik le, ha nem a legdrágább megoldást választja. Ha megtalálja azt a rendelőt, ahol az emberi tényező legalább olyan fontosak, mint a szakmai, akkor biztosan jó helyen van.